Terrassa

Pressupost 2020, ni participatiu ni moderat

  • Actualitzat:
  • Creat:

Article d'Alfredo Vega, President del Grup Municipal del PSC a l’Ajuntament de Terrassa

El passat 31 d’octubre s’aprovava amb els vots favorables de Tot per Terrassa i ERC, i els vots en contra de l’oposició, les Ordenances i el Pressupost pel 2020. Segurament és el ple més important de l’any, però fora dels tècnics municipals i els professionals de la comunicació, vaig comptar dues persones de públic. Inclús va ser molt destacada l’absència d’una de les regidores del govern, la responsable de Cultura, que ni tan sols va ser excusada i encara ningú sap perquè va faltar al ple més important de l’any. Serà potser per l’hora en que es duen a terme les sessions plenàries?

Encara que en el Pla de Mandat presentat pel bipartit i concretament en el punt 146.5 diu literalment: Dissenyar instruments que afavoreixen la participació ciutadana en la definició de les polítiques fiscals, facilitin el seu coneixement i esdevinguin un espai on la ciutadania pugui proposar mesures per una fiscalitat més justa i progressiva, l’equip de govern es va saltar el seu compromís i el projecte d’Ordenances i Pressupost va arribar al ple sense haver estat presentat abans a cap districte, i sense l’informe favorable dels set Consells de Districte de la ciutat cosa que, segon el Reglament de participació de l’Ajuntament de Terrassa, és obligatori de fer.

Més enllà dels dèficits en participació i transparència, el que sembla que ja és una costum en aquest govern, anem al fons de la qüestió: el Pressupost i les Ordenances aprovades són els millors per a la ciutadania? Des del Grup Municipal del PSC creiem que no. Malgrat l’equip de govern parla en l’eix 146 del seu Pla de Mandat de Polítiques fiscals ajustades a les necessitats de la ciutat en el marc d’un model de fiscalitat moderada, progressiva, creiem que tal i com passa amb la participació, això va molt bé pels discursos però després el govern local fa tot el contrari. M’explico: amb un IPC del 0,1% (principal referent per l’increment dels sous dels treballadors i les treballadores) no ens sembla gens “moderat” que l’executiu de Ballart hagi incrementat l’IBI un 5%. A més, cal recordar que l’IBI està referenciat als valors cadastrals, i que aquests ja es van actualitzar fa 3 anys amb la premissa de repartir la pujada entre els següents 10 anys. Encara hi ha, per tant, una part de la ciutadania que està pagant aquesta actualització (concepte que significa un augment d’un milió d’euros per aquest 2020), i que ara també haurà de fer front a l’augment lineal del 5% d’IBI aprovat pel bipartit.

Des del PSC ens vam oposar frontalment a aquesta mesura perquè la considerem desproporcionada respecte a l’IPC, i també perquè tenim el convenciment que no ajuda en l’actual situació econòmica i social, marcada per la desacceleració del creixement a Catalunya, Espanya i a la Unió Europea. Recordem a més la realitat econòmica de la nostra ciutat, en la que la renda mitjana està per sota de la mitjana de Catalunya.

La progressivitat, que el govern de TXT i ERC anuncien en el seu Pla de Mandat, no existeix en cap de les seves propostes, més enllà de la que pugui tenir la naturalesa del propi impost. Així s'aplica una pujada lineal en tots els impostos del 2% - llevat de guals - i taxes, excepte algunes socials i educatives que es congelen i amb una proposta d'increment de la taxa de residus del 5%. Per tal de conèixer en què repercutiria aquest augment de recursos recaptats, el PSC vam demanar un avançament de la proposta fiscal per aquest mandat i especialment en la gestió dels residus, però ni en comissió informativa ni en sessió plenària vam obtenir resposta. Creiem que, de fet, el govern no en tenia cap de resposta, doncs es tracta de recaptar uns recursos extres pel mandat que es situen en prop dels 16 milions d’euros.

Tampoc en el debat sobre el Pressupost vam tenir resposta. El propi pressupost ja generava uns 16 milions d'euros d'increment per aquest 2020. És cert que prop de 8 es veuran afectats per la regla de la despesa (amb moltes probabilitats de flexibilitzar-se), però també és cert que al març el bipartit tindrà un superàvit d'entre 6 i 9 milions, una part dels quals podrà dedicar a inversions. No val l'excusa que hi ha compromisos adquirits de l’anterior executiu. Tots els canvis de govern comporten assumir compromisos, la vida afortunadament no s'atura a la ciutat; però el bipartit s’oblida de posar en valor els 2,5 milions d’euros que va rebre al juny de l'anterior govern i que va invertir al mes de juliol, ni de l’increment clarament desmesurat de despesa de l'estructura directiva i política que ha creat el nou bipartit de TXT i ERC. Perquè, cal recordar que el nou executiu ha generat el major increment que s'ha produït en aquest Ajuntament des de l’inici de la crisi: uns 20 milions més, que suposen un 9% d’increment respecte l’anterior govern.

No creiem que sigui necessari aquest desmesurat increment, especialment de l'IBI, que no respon ni a la situació econòmica, ni a l'augment de l’IPC, ni a les necessitats de despesa. Ni tan sols respon al propi Pla de Mandat del govern bipartit, una juxtaposició d'infinites propostes, moltes d'avaluació totalment subjectiva, que necessitarien d'un pressupost impossible i que no concreten ni focalitzen un model de ciutat realista, creïble i possible.

Des del PSC hem donat suport a diversos dictàmens que es porten a ple que, per cert, són pocs després d'haver restat moltes competències al ple a favor de la Junta de Govern, reduint així el debat. El nostre Grup Municipal està fent una oposició constructiva i rigorosa, però seguirem fiscalitzant i criticant aquelles accions de govern que creiem que no milloren la vida dels terrassencs i les terrassenques, ja que vetllar pels interessos de la ciutadania és la nostra principal obligació.